Nr II/2019(31)

Spotkanie z Innym – obraz osób z zespołem Downa w polskiej literaturze dziecięcej i młodzieżowej

Autor: Justyna Wlaźnik -- Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie Wydział Nauk Pedagogicznych

Spotkanie z Innym – obraz osób z zespołem Downa w polskiej literaturze dziecięcej i młodzieżowej

Streszczenie

Głównymi celami pracy było rozpoznanie obrazu osób z zespołem Downa we współ­czesnej polskiej literaturze dla młodych odbiorców oraz sformułowanie konkretnych propozycji zajęć dla dzieci i młodzieży uczęszczających do szkoły podstawowej, do­tyczących analizowanych pozycji literackich – Mojego młodszego brata Moniki Kra­jewskiej, Żółtych kółek. Mam na imię In(n)a Elizy Piotrowskiej oraz Wyspy mojej siostry Katarzyny Ryrych. Podstawę teoretyczną niniejszych badań stanowi analiza literatury przedmiotu dotycząca kategorii „Innego” w filozofii, obrazu osób niepełno­sprawnych w percepcji społecznej oraz w literaturze pięknej przeznaczonej dla mło­dych odbiorów, a także obrazu osób z zespołem Downa w świetle literatury naukowej. Badania zostały przeprowadzone za pomocą metody jakościowej analizy tekstów li­terackich.

Słowa kluczowe: literatura, niepełnosprawność, zespół Downa, dzieci, młodzież, Inny

Meeting with the Other – a Picture of Persons with Down’s Syndrome in Polish Children’s and Youth Literature

Summary

The main goals of the study were to identify the image of people with Down syndrome in contemporary Polish literature for young recipients and to formulate specific pro­posals for classes for children and young people attending primary school regarding the analyzed books – My younger brother by Monika Krajewska, Yellow circles. My name is In(n)a by Eliza Piotrowska and The island of my sister by Katarzyna Ryrych. The theory basis of the present research is the analysis of the literature on the cat­egory of “the Other” in philosophy, the image of disabled people in social perception and in the literature for young recipients, as well as the image of people with Down’s syndrome in the light of scientific literature. The research was carried out using the method of qualitative analysis of literary texts.

Keywords: literature, disability, Down syndrome, children, adolescents, the Other

Opcje strony

Idź do góry