Nr I/2019(30)

Mieszkalnictwo wspomagane w opinii dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie Mieszkania Wspomaganego im. Teresy Dłuskiej w Warszawie

Autor: Klaudia Izabela Majewska -- Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie Wydział Nauk Pedagogicznych Instytut Pedagogiki Specjalnej Zakład Edukacji i Rehabilitacji Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną

Mieszkalnictwo wspomagane w opinii dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie Mieszkania Wspomaganego im. Teresy Dłuskiej w Warszawie

Streszczenie

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną żyją wśród nas, są częścią naszego społeczeń­stwa. Podlegają takim samym prawom, jak inni, ale bez wsparcia i pomocy często nie są w stanie z nich korzystać. Bywa, że bez względu na stopień niepełnosprawności intelek­tualnej, w dużej mierze zależą od drugiego człowieka, zarówno w sprawach codziennych, jak i istotnych dla całego ich życia. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną chcą być indywidualnie traktowane, prowadzić niezależne życie, móc podejmować decyzje, mieć równe prawa i szanse oraz czerpać radość płynącą z kontaktów z innymi ludźmi. Tylko w sprzyjających warunkach, przy wprowadzeniu zasad normalizacji rozwinięty może zostać znaczny potencjał rozwojowy i przystosowawczy. Jedynie przy systematycznym działaniu zapewniającym zabezpieczenie socjalne, prawne i wsparcie, poprawa jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną będzie wciąż postępowała. Głównym celem badań była analiza wyników badań dotyczących opinii dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną na temat mieszkalnictwa wspomaganego. Bada­niem objęłam siedem dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, które miesz­kają w Mieszkaniu Wspomaganym im. Teresy Dłuskiej w Warszawie.

Słowa kluczowe: osoby niepełnosprawne, niepełnosprawność intelektualna, mieszkalnictwo wspomagane, dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną, integracja

The Assisted Apartment in the Opinion of the Adults with Intellectual Disability

Abstract

People with intellectual disability live among us, they are part of our society. They are subject of the same rights like other people but without help and support they are often not able to claim them. Sometimes, regardless of the intellectual disability degree, in the large extent they are dependent on the other person, both in everyday matters and vital for their entire life. People with intellectual disability need to be treated individually, they want to lead independent life, be able to make decisions, have various rights and opportunities and derive joy from contact with other people. Only in the conductive conditions and with implementation of normalization rules, the substantial developmental potential and adaptability might be developed. The improvement of life quality of people with intellectual disability would go forward, only with systematic actions, which provide social and legal security and support. The main aim of the research was analysis of people with intellectual disability opi­nions concern assisted apartment. In the research I examined seven adults with in­tellectual disability, who live in Teresa Dłuska Assisted Apartment in Warsaw.

Keywords: people with disabilities, intellectual disability, assisted apartment, adole­scence of people with intellectual disability, integration

Opcje strony

Idź do góry