Nr I/2019(30)

Analiza wybranych płaszczyzn przestrzeni edukacyjnej ucznia niepełnosprawnego intelektualnie na przykładzie edukacji w Polsce, Anglii i Republice Czeskiej

Autor: Magdalena Bełza -- Uniwersytet Śląski w Katowicach

Analiza wybranych płaszczyzn przestrzeni edukacyjnej ucznia niepełnosprawnego intelektualnie na przykładzie edukacji w Polsce, Anglii i Republice Czeskiej

Streszczenie

Artykuł jest próbą zarysowania wybranych płaszczyzn przestrzeni edukacyjnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Podstawę metodologiczną artykułu stanowią badania przeprowadzone w Anglii, Repu­blice Czeskiej i Polsce w ramach dysertacji doktorskiej. W artykule zwrócono uwagę i opisano takie płaszczyzny, jak niepełnosprawność intelektualna a specjalne potrzeby edukacyjne, kształcenie pedagogów specjalnych oraz wsparcie państwa, czyli relacje ka­dry specjalistycznej z rządem. Wyniki przeprowadzonych badań pokazują różnice i po­dobieństwa w postrzeganiu edukacji ucznia niepełnosprawnego pomiędzy wybranymi krajami. Przyglądając się im, można stwierdzić, że wiele z nich wynika nie z samej kon­dycji edukacji specjalnej w danym kraju, ale charakteru narodowego członków danego społeczeństwa, który nadaje określoną percepcję rzeczywistości, w tym również tej zwią­zanej z edukacją ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.

Słowa kluczowe: edukacja specjalna, przestrzeń edukacyjna, płaszczyzny edukacji, specjalne potrzeby edukacyjne, uczeń z głębszą i głęboką niepełnosprawnością inte­lektualną, kształcenie pedagogów specjalnych

Analysis of Selected Areas of Educational Space of Intellectually Disabled Student on the Example of Education in Poland, England and the Czech Republic

Summary

The article is an attempt to scratch the selected areas of the education of students with moderate, severe and profound intellectual disabilities. Methodological basis of article is a study conducted in England, the Czech Republic and Poland in the frame­work of doctoral dissertation. The article highlights and describes such matters as in­tellectual disability and special educational needs, special education teachers and the support of the state or specialist relations with the government. Results of this study show the differences and similarities in the perception of student with a disability education between the selected countries. Looking at them, we can say that many of them are the result not of the same condition of special education in the country but the national character of its inhabitants, which makes a certain perception of reality, including those related to the education of the intellectually disabled student.

Keywords: special education, education space, the education areas, special educa­tional needs, student deeply and profoundly intellectually disabled, special education teachers

Opcje strony

Idź do góry