Nr I/2019(30)

Rozwój perspektyw dotyczących kształcenia ustawicznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach specjalnych na Litwie

Autorzy: Rita Melienė, Laima Tomėnienė, Lina Miltenienė, Renata Geležinienė, Irena Kaffemanienė, Daiva Kairienė -- Uniwersytet Szawelski (Litwa)

Rozwój perspektyw dotyczących kształcenia ustawicznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach specjalnych na Litwie

Abstrakt

Artykuł zawiera krótki przegląd systemu edukacji specjalnej na Litwie – instytucji edukacyjnych: ich celu i miejsca w edukacji powszechnej oraz wsparcia specjalistycz­nego realizowanego w szkołach i ośrodkach specjalnych. W tekście przytoczono wy­niki badań nad jakością edukacji i wsparcia edukacyjnego w szkołach specjalnych i ośrodkach kształcenia specjalnego. Celem badań było określenie perspektyw ucze­nia się przez całe życie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W bada­niach zastosowano mieszaną metodologię, czyli połączenie metod badań ilościowych i jakościowych. Badaniem ilościowym objęło 317. pedagogów i specjalistów pracują­cych w szkołach specjalnych i ośrodkach kształcenia specjalnego. Uczestnikami ba­dań jakościowych byli dyrektorzy placówek oświatowych (N=12); pedagodzy i spe­cjaliści wspierający uczniów (N=37); uczniowie (N=32); rodzice uczniów (N=45) – z czterech wybranych placówek edukacji specjalnej przeznaczonych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Z zebranego materiału wynika, że pedagodzy specjalni uważają, że pomagają uczniom i rodzicom decydować o przyszłych perspek­tywach uczniów, wspierają ich motywację do nauki, rozwijają kompetencje wymagane do uczenia się przez całe życie; deklarują nawet, że opracowują indywidualne progra­my nauczania dla uczniów (mimo że nie jest to powszechna praktyka w litewskich szkołach). Z kolei rodzice nie są świadomi, jakie perspektywy są dostępne dla ich dzieci po ukończeniu szkoły specjalnej, nie widzą możliwości zdobycia umiejętności wymaganych do wykonywania określonego zawodu, zwłaszcza, gdy szkoła zawodowa jest oddalona od domu i wymagane jest pokonywanie sporych odległości. Uczniowie natomiast zastanawiają się nad swoją przyszłością i perspektywami życiowymi po ukończeniu szkoły, dyskutują je z członkami rodziny; brakuje im jednak wsparcia pedagogów, aby odpowiednio ocenić swoje umiejętności oraz możliwości wyboru za­wodu.

Słowa kluczowe: uczenie się przez całe życie, specjalne potrzeby edukacyjne, szkoły specjalne, specjalne ośrodki edukacyjne, specjalne wsparcie edukacyjne, system edu­kacyjny

Opcje strony

Idź do góry