Nr I/2020(34)

Baśniowa przestrzeń Sali Doświadczania Świata jako miejsce recepcji uniwersalnych wartości międzyludzkich *The Fairy Tale Space of Snoezelen Room as a Place of Universal Human Values Reception

Autorka: Alicja Bera; Centrum Neuropsychiatrii NEUROMED

Baśniowa przestrzeń Sali Doświadczania Świata jako miejsce recepcji uniwersalnych wartości międzyludzkich

Streszczenie

Baśnie stanowią nieprzebrane bogactwo treści dotyczących głównie prawidłowości ludzkiego życia. Przekazywane z pokolenia na pokolenie, zmieniły swój formalny kształt lub wiodącego adresata, lecz zachowały unikatową i prostą w odbiorze istotę ludzkich zachowań, myśli i uczuć. Wykorzystywane w ramach oddziaływań biblioterapeutycznych wspomagają proces przekazywania ważnych z rozwojowego punktu widzenia wartości międzyludzkich. Z kolei realizowana w Sali Doświadczania Świata idea Snoezelen ukazuje pełnię akceptacji dla podejmowania różnych przedsięwzięć w imię podążania za najbardziej aktualnymi oraz najważniejszymi potrzebami i preferencjami odbiorców. Szeroka oferta bodźców sensorycznych umożliwia nadawanie większego znaczenia treściom prezentowanym w wybranych utworach baśniowych. Artykuł stanowi przegląd wybranych zagadnień dotyczących oddziaływania baśni na dziecko oraz podejmuje próbę autorskiej analizy możliwości połączenia dwóch form oddziaływań: baśni oraz Snoezelen. Ponadto podejmuje wątek cech wspólnych wspomnianych metod oddziaływań. W ramach ukazania praktycznego zastosowania baśni i Snoezelen, zwieńczeniem artykułu jest autorska propozycja wykorzystania baśni w Sali Doświadczania Świata. Na przykładzie wybranej, powszechnie znanej baśni ukazany został pomysł aranżacji przestrzeni i dostosowania bodźców zmysłowych adekwatnych do treści ukazanych w baśni.

Słowa kluczowe: baśń, biblioterapia, Snoezelen, Sala Doświadczania Świata, wartości międzyludzkie

The Fairy Tale Space of Snoezelen Room as a Place of Universal Human Values Reception

Summary

Fairy tales are a vast wealth of content regarding mainly the accuracy of human life. Passed down from generation to generation have changed it’s formal shape or a leading recipient but preserved a unique and simple in essence of human behavior, thoughts and feelings. Used under the impact of bibliotherapy support the process of transferring important development point of view, human values. In turn, practised in Snoezelen Room, the idea of Snoezelen shows full acceptance for making various projects in the name of following the most up-to-date and the most important needs and preferences of customers. A wide range of sensory stimuli allows to give greater meaning to the content presented in selected works of fairytale. The article provides an overview of selected issues from the scope of the fairy tale and attempts to author’s analysis of the ability of the two forms of interactions: fairy tales and Snoezelen. In addition, takes the thread common features of these methods. Within the framework of the publication of the practical application of fairy tales and Snoezelen, the culmination of the article is the author’s proposal for the use of fairy tales in Snoezelen Room. For example, selected, well-known fairy tales was shown the idea of interior space and adaptation of sensory stimuli relevant to the content depicted in fairy tales.

Keywords: fairy tale, bibliotherapy, Snoezelen, Snoezelen Room, human values

Page options

Goto up