Nr I/2020(34)

Wokół integracji społecznej. Edukacja inkluzyjna i integracyjna w opiniach studentów pedagogiki specjalnej i pedagogiki rewalidacyjnej *About Social Integration. Opinions Expressed by Students of Education on Inclusion and Integrated Education

Autorka: Joanna Godawa; Uniwersytet Śląski; Wydział Pedagogiki i Psychologii; Zakład Pedagogiki Specjalnej

Wokół integracji społecznej. Edukacja inkluzyjna i integracyjna w opiniach studentów pedagogiki specjalnej i pedagogiki rewalidacyjnej

Streszczenie

Głównym polem dociekań uczyniono pojęcie integracji społecznej związane nierozerwalnie z humanistycznym paradygmatem przemian społeczno-kulturowych, który otwarcie przeciwstawia się ekskluzji społecznej, izolacji, dyskryminacji oraz stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością. Autorka artykułu  przeprowadziła badania wśród studentów kierunków pedagogicznych, dotyczące różnych form realizacji edukacji specjalnej, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji inkluzyjnej i edukacji integracyjnej.

Słowa kluczowe: integracja społeczna, edukacja integracyjna, edukacja włączająca, edukacja specjalna, niepełnosprawność

About Social Integration. Opinions Expressed by Students of Education on Inclusion and Integrated Education

Summary

The main subject of the article is the notion of social integration, which is inseparably related to a humanistic paradigm of social and cultural transformation, being openly in opposition to social exclusion, isolation, discrimination and social stigma put on people with disabilities. The survey among students of education concerned different forms of special education, especially inclusion and mainstreaming.

Keywords: social integration, mainstreaming in education, inclusive education, special education, disability

Page options

Goto up