Nr III/2019(32)

Postrzeganie jakości życia w przestrzeni psychospołecznej szkoły wyższej przez studentów z niepełnosprawnością wzrokową

Autor: Grażyna Gunia -- Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Postrzeganie jakości życia w przestrzeni psychospołecznej szkoły wyższej przez studentów z niepełnosprawnością wzrokową

Streszczenie

Celem opracowania jest przedstawienie samooceny jakości życia przez studentów z niepełnosprawnością wzrokową w kontekście dorosłości. Podstawą do badań własnych było założenie, że w biegu życia każdy człowiek przy­gotowuje się do podjęcia zadań w różnych przestrzeniach życiowych. W okresie do­rosłości, czyli przedziale czasowym między dorastaniem a starością, obejmującym kilkadziesiąt lat życia, przygotowujemy się do pełnienia roli zawodowej, małżeńskiej, rodzicielskiej. Drogi rozwojowe młodych osób, w etapie wczesnej dorosłości, są czę­sto związane z podjęciem studiów. Dlatego rozważania na temat problemu dorosłości osób niepełnosprawnych zawężono do przedstawienia subiektywnego obrazu osoby z niepełnosprawnością wzroku w roli studenta, w świetle wyników z badań własnych. Do badań zastosowano ankietę wśród 20. niewidomych studentów z krakowskich uczelni wyższych. Doświadczenia studentów z niepełnosprawnością wzrokową, ich subiektywne postrzeganie poziomu i satysfakcji z życia, w różnych sferach i prze­strzeniach, jest istotnym problemem badawczym z perspektywy zasobów i efek­tywnego wykorzystania potencjału, który tkwi w każdej osobie, a nie w kontekście deficytów wynikających z dysfunkcji wzroku. Jest to przykład realnego rozwiązania kształcenia zróżnicowanego dla wszystkich, sprzyjającego wyrównywaniu szans oso­bom niepełnosprawnym.

Słowa kluczowe: jakość życia, zadowolenie z życia, niepełnosprawność wzrokowa, student niepełnosprawny, dorosłość

Perception of Quality of Life in the Psychosocial Space of Higher Educa­tion by Students with Visual Impairment

Summary

The aim of the study is to present the self-esteem of the quality of life of students with visual impairment in the context of adulthood. The basis for our own research was the assumption that in the course of life every person is prepared to undertake tasks in different spaces of life. During adulthood, the time span between adolescence and old age, spanning several decades of life, we prepare ourselves for a professional, married, parental role. The developmental path­ways of young people, in early adulthood, are often associated with taking up studies. Therefore, the reflection on the problem of adult adolescents with disabilities was nar­rowed down to present a subjective picture of the visually impaired person as a student in the light of the results of his own research. A survey was conducted among 20 blind students from Cracow universities. The experience of students with visual impairment, their subjective perception of the level and satisfaction of life in different spheres and spaces, is an important research problem from a resource perspective and an effective use of the potential that lies within each person and not in the context of deficits re­sulting from visual dysfunction. This is an example of a real solution for diversified education for all, enabling equal opportunities for people with disabilities.

Keywords: quality of life, life satisfaction, visual disability, student with disabilities, adolescence

Opcje strony

Idź do góry