Nr I/2019(30)

Rozwój edukacji specjalnej na terenie Ukrainy (lata 90. XX w. – początek XXI w.)

Autor: Volodymyr Shevchenko -- Instytut Pedagogiki Specjalnej Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy

Rozwój edukacji specjalnej na terenie Ukrainy (lata 90. XX w. – początek XXI w.)

Streszczenie

Autor opisuje w niniejszym artykule kwestię edukacji specjalnej oraz przedstawia pro­blematykę dotyczącą rozwoju i reformy kształcenia specjalnego na terenie Ukrainy po roku 1991. W artykule przeanalizowano kwestie organizacji edukacji specjalnej, ukaza­no ogólne tendencje i problemy w systemie edukacji specjalnej, podkreślono znaczenie dla jej rozwoju prowadzonych na terenie Ukrainy badań naukowych, a także omówiono najbardziej powszechne i kontrowersyjne kwestie dotyczące edukacji dzieci ze specjal­nymi potrzebami edukacyjnymi. Przedstawione przez autora ukraińskie ustawodaw­stwo edukacyjne oraz aktualne regulacje z zakresu edukacji włączającej wskazują, że rozwój narodowego systemu edukacji jest możliwy tylko w przypadku ciągłego dosko­nalenia ogólnych i specjalnych systemów edukacyjnych oraz dzięki eliminacji istnieją­cych między nimi barier. W artykule zwrócono uwagę na fakt, iż rozpoczęta na terenie Ukrainy reforma edukacji specjalnej wymaga głębokiej, kompleksowej i twórczej inter­pretacji zajęć korekcyjnych i rehabilitacyjnych jako zjawiska społecznego.

Słowa kluczowe: edukacja specjalna, specjalne potrzeby edukacyjne, ograniczone umiejętności, integracja, edukacja włączająca, dzieci ze specjalnymi potrzebami edu­kacyjnymi, zajęcia korekcyjno-rehabilitacyjne, reforma systemu edukacji specjalnej

Page options

Goto up