Nawigacja
- BIEŻĄCY NUMER III-IV/2022(44-45) *CURRENT ISSUE
- WYDANIA ARCHIWALNE *ARCHIVAL EDITIONS
- INFORMACJE DLA AUTORÓW *INFORMATION FOR AUTHORS
- PROCEDURA RECENZOWANIA *REVIEW PROCEDURE
- LISTA RECENZENTÓW *REVIEWERS
- ETYKA PUBLIKACYJNA *PUBLICATION ETHICS
- KONFERENCJE *CONFERENCES
- BIBLIOGRAFIA *BIBLIOGRAPHY
- KONTAKT Z REDAKCJĄ *CONTACT THE EDITORIAL OFFICE
- DANE OSOBOWE *PERSONAL DATA
- DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI *ACCESSIBILITY DECLARATION
WYDANIA ARCHIWALNE *ARCHIVAL EDITIONS
Terapia zajęciowa w rehabilitacji. Stan praktyki i edukacji w Republice Czeskiej
Occupational Therapy in Rehabilitation the State of Practice and Education in the Czech Republic # Autorzy: Katerina Svecena Uniwersytet Karola w Pradze Uniwersytet w Południowych Czechach w Czeskich Budziejowicach Olga Svestkova, Jaromíra Uhlirová Uniwersytet Karola w Pradze
Streszczenie
Terapia zajęciowa skupia się głownie na diagnostyce funkcjonalnej, odnoszącej się
do aktywności życia codziennego (activities of daily life – ADL) i w związku z tym proponuje
interwencje terapii zajęciowej, w tym stosowanie urządzeń wspomagających oraz
ocenę pomieszczeń mieszkalnych z propozycjami urządzeń ułatwiających. Kolejnym
celem terapii zajęciowej jest skoncentrowanie się na funkcjonalnych możliwościach
kończyn gornych, zwłaszcza funkcjach ręki, co jest związane z funkcjami poznawczymi.
Terapeuci zajęciowi przeprowadzają poznawcze szkolenie behawioralne pod nadzorem
psychologa klinicznego, skupiając się rownież na rehabilitacji przedzawodowej
w celu osiągnięcia optymalnej jakości życia osoby niepełnosprawnej.
Według statystyk opublikowanych przez COTEC (Council of Occupational Therapists
for the European Countries, Rada Terapii Zajęciowej Krajow Europejskich, 2013 r.)
w 26. krajach europejskich i poza Unią Europejską dostępnych jest w sumie 290 programow
studiow w zakresie terapii zajęciowej, zatwierdzonych przez Światową Federację
Terapeutow Zajęciowych (World Federation of Occupational Therapists, WFOT)
i innych 93 nie zatwierdzonych przez WFOT. Większość szkoł znajduje się w Niemczech
i Wielkiej Brytanii. Ponieważ w poszczegolnych krajach europejskich istnieją
rożne systemy szkolnictwa to programy szkoleniowe rownież w niektorych aspektach
się rożnią. Programy studiow oferowane są przez instytucje szkolnictwa wyższego,
uniwersytety, szkoły politechniczne i zawodowe.
W Republice Czeskiej terapeuci zajęciowi kształcą się w trybie trzyletnich studiow
licencjackich, a program studiow magisterskich dostępny będzie we wrześniu
2014 r. Studia licencjackie są dostępne w Czechach od 1992 r. Aktualnie cztery uczelnie
w Czechach oferują edukację w zakresie nauk o zdrowiu ze stopniem licencjata
z terapii zajęciowej. Dziedzinę tę można studiować na Uniwersytecie Karola w Pradze,
na Wydziale Nauk o Zdrowiu na Uniwersytecie Czech Zachodnich w Pilznie,
na I Wydziale Lekarskim Medycyny na Uniwersytecie w Ostrawie i na Wydziale Nauk
o Zdrowiu na Uniwersytecie Jana Evangelisty Purkyniego w Usti nad Łabą. Programy
te obejmują naukę w pełnym wymiarze godzin w większości uniwersytetow
a na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jana Ewangelisty Purkyniego w Usti
nad Łabą jest rownież możliwość kształcenia na odległość (e-learning).
Słowa kluczowe: edukacja w terapii zajęciowej, terapia zajęciowa, terapeuta
zajęciowy
Abstract:
Occupational therapy is a healthcare field that focuses mainly on functional diagnostics
regarding the activities of daily life (ADL), and, to this end, proposes occupational
therapy interventions, including the prescription of assistive devices and the
evaluation of living spaces with proposals for facilitation devices. Another objective of
occupational therapy is a focus on the functional abilities of the upper extremities, especially
the function of the hand, which is linked to cognitive functions. Occupational
therapists perform cognitive behavioural training under the supervision of a clinical
psychologist, and they also focus on prevocational rehabilitation in order to achieve
the optimal quality of life for a person with a disability.
According to statistics published by COTEC (Council of Occupational Therapists for
the European Countries, 2013), a total of 290 study programs approved by the World
Federation of Occupational Therapists (WFOT) and another 93 not approved by WFOT
are available in the field of occupational therapy in 26 European countries and outside
the European Union. Most schools are located in Germany and Great Britain. Since the
individual European countries use different school systems, these study programmes
also differ in some aspects. The study programmes are offered at higher education institutions,
universities, polytechnic schools and professional colleges.
In the Czech Republic, occupational therapists get their education in the three-year
bachelor’s programme, and a new master’s degree program will be offered in September
2014. The bachelor’s study has been available in the Czech Republic since 1992. At
present, a total of four universities in the Czech Republic offer education for healthcare
specialization with a bachelor’s degree course in occupational therapy. This field can be
studied at the First Faculty of Medicine at Charles University in Prague, the Faculty
of Health Studies at the University of West Bohemia in Plzeň, the Faculty of Medicine
at the University of Ostrava and the Faculty of Health Studies at the University of Jan
Evangelista Purkyně in Ústí nad Labem. The programmes involve full-time study at
most of the schools, while at the Faculty of Health Studies at the University of Jan Evangelista
Purkyně in Ústí nad Labem it is also available as a distance-learning programme.
Keywords: education in occupational therapy, occupational therapy, occupational
therapist
Załączniki
-
Terapia zajęciowa w rehabilitacji.
288.85 KB pdf02.07.2014 15:03
-
Occupational Therapy in Rehabilitation
277.08 KB pdf02.07.2014 15:04